Obsah článku:
- Čo je HR
- Nábor nových pracovníkov
- Starostlivosť o aktuálnych zamestnancov
- Administratíva a stratégia firmy
Čo je HR
Názov HR je odvodený z anglického „Human Resources“ a znamená ľudské zdroje. Aj preto sa niekedy HR označuje tiež ako personalistika alebo riadenie ľudských zdrojov.
S pracovníkmi HR oddelenia sa najčastejšie stretnete na pohovore, pri podpisovaní pracovnej zmluvy alebo napríklad pri výpovedi. Majú totiž na starosti riadenie takzvaného životného cyklu zamestnancov – riešia nábor a najímajú nových ľudí, vzdelávanie a benefity súčasných zamestnancov, teambuildingy aj prepúšťanie.
Čo má na starosti HRista
Pojem personalistika a HR sa prvýkrát objavili na začiatku 20. storočia a pôvodná práca personalistov zahŕňala skôr administratívu. Moderné HR už ale dávno nie je len o evidovaní pracovných zmlúv a vyplácaní miezd. HRisti sa stávajú skutočnými manažérmi, ktorí zasahujú do diania aj stratégie celej firmy. Dokonale poznajú jej štruktúru a ciele. A prácu s ľuďmi tomu následnej prispôsobujú.
Náplň ich práce možno rozdeliť na:
- nábor nových pracovníkov,
- starostlivosť o aktuálnych zamestnancov,
- administratívu a stratégiu firmy.
1. Nábor nových pracovníkov
Pokiaľ robí personalista svoju prácu dobre, funguje ako pozorovateľ, ktorý má dokonalý prehľad o všetkých procesoch vo firme. Presne vie, čo funguje, čo je potrebné vylepšiť a akých ľudí spoločnosť hľadá. Podľa toho potom pracuje na:
- Plánovaní ľudských zdrojov. HRista zohľadňuje ciele firmy a stará sa o to, aby mala spoločnosť dostatok schopných pracovníkov, s ktorými ciele ľahšie splní. Robí si analýzu pracovného trhu a s pomocou manažérov definuje požiadavky na nových členov tímu.
- Nábore zamestnancov. Personalista je tiež ten, kto dáva dohromady pracovné inzeráty, zbiera životopisy uchádzačov a s kandidátmi sa osobne stretáva. Jeho úlohou je nájsť človeka, ktorý má potrebné schopnosti a zároveň zapadne do tímu.
2. Starostlivosť o aktuálnych zamestnancov
Podpísaním pracovnej zmluvy s novým zamestnancom ale práca HR oddelenia ešte len začína. Úlohou personalistu je sa o zamestnanca starať. Podieľa sa na tom, aby boli motivovaní, a pomáhajú vo firme tvoriť také pracovné prostredie, v ktorom budú zamestnanci dlhodobo spokojní. To obnáša:
- Vzdělávanie a rozvoj zamestnancov. HR špecialista pomáha zamestnancom nájsť smer, ktorým sa majú rozvíjať. Spoločne napríklad vyberajú vzdelávacie programy, ktoré sú pre danú pozíciu najlepšie, alebo stanovujú rozvojový plán.
- Mzdy, odmeny a zamestnanecké výhody. Spolu s manažérmi určuje personalista výšku základnej mzdy pre jednotlivé pozície, pripravuje benefity a bonusové programy. Podieľa sa tiež na nastavení systému odmien tak, aby zamestnancov motivoval k čo najlepším výkonom.
- Firemnú kultúru a spoločné akcie. HRista spolu s vedením spoločnosti nastavuje pravidlá firemnej kultúry a dohliada na ich dodržiavanie napríklad tým, že sleduje atmosféru na poradách a poukazuje na dobré príklady. Personalisti organizujú aj teambuildingy a pomáhajú s nastavením nových pracovných rituálov.
HR oddelenie skrátka funguje ako bezpečný prístav pre zamestnancov, na ktorý sa môže pracovník kedykoľvek obrátiť. A to napríklad vo chvíli, kedy:
- potrebuje pohľad tretej strany alebo nezávislý názor,
- má otázky ohľadne povýšenia, zmeny náplne práce, či rozšírení vlastných zručností,
- alebo sa zmení jeho osobná situácia (napríklad potrebuje upraviť veľkosť úväzku, či rieši sťahovanie).
Vo firme často personalista nahrádza tiež aj rolu mediátora, či „psychológa” a urovnáva osobné konflikty a hádky na pracovisku.
3. Administratíva a stratégia firmy
Okrem náboru a starostlivosti o zamestnancov dohliada oddelenie ľudských zdrojov tiež aj na firemné dokumenty a komunikuje s manažérmi:
- spravuje dáta o zamestnancoch a stráži, či sú všetky zmluvy v poriadku a v súlade so zákonom,
- kontroluje evidenciu dochádzky aj pracovných ciest a prípadné nezrovnalosti rieši s manažérom,
- komunikuje so zdravotnou poisťovňou, či Sociálnou poisťovňou,
- stretáva sa s vedením firmy a chystá reporting o fluktuácii zamestnancov, či vývoji miezd,
- oznamuje zamestnancom dôležité udalosti a pripravuje interné školenia, napríklad o bezpečnosti práce, či zmenách v zákonníku práce,
- stará sa o takzvané CSR projekty a zastrešuje spoluprácu so školami, stáže a prax študentov.
S organizáciou agendy HR oddelenia pomôžu firmám aj rôzne aplikácie, programy a systémy. V ďalšom článku sme pro vás spísali, čo je HR systém a ako uľahčuje prácu personalistom.
Príkladom je modul HR systém od Vemy, v ktorom spracujete mzdy, evidujete kandidátov pre výberové konanie, máte prehľad o vzdelávaní zamestnancov a všetko prehľadne archivujete.